• I år 2025 har jeg haft fokus på at øge min digitale uafhængighed af USA. Jeg er ikke i mål, men har taget nogle skridt som jeg her vil dele med jer. For at øge uafhængigheden har mit fokus ikke været at fjerne amerikanske digitale produkter, men at tilføje flere alternativer så jeg har et reelt valg og ikke er sårbar hvis jeg pludselig mister adgangen til de amerikanske digitale produkter.

    På sociale medier har jeg sørget for at være til stede både på de eksisterende amerikanske sociale medier og europæiske sociale medier. Der findes desværre ikke mange reelle europæiske sociale medier, men et godt eksempel er Mastodon og generelt fediverset, selvom de ikke har volumen til at erstatte de andre sociale medier. Men så er jeg til stede, hvis der engang skulle være behov for at vi i Europa rykker os tættere sammen på reelle europæiske sociale medier.

    Jeg har udskiftet lagring i skyen fra Google til Proton, og i samme omgang flyttet mails, VPN, kalender og password manager til et europæisk alternativ. Jeg anvender både Windows og Linux, så jeg ikke er afhængig af et operativsystem. Og på Office-området har jeg for mange år siden anvendt mange alternativer til Microsoft Office.

    Det var mine små skridt mod en højere uafhængighed af amerikanske digitale produkter i 2025. Hvad har du gjort, og har du planlagt at gøre yderligere i 2026?

    3

    Replies

    • 28. december 2025 · 16:03

      <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> <a href="https://ansico.dk/@aphandersen&quot; rel="nofollow ugc">@aphandersen</a> Tjah, jeg har forladt fb og twitter år siden. Savner ikke noget. Dog er det ikke lykkedes at få mine venner med over på Mastodon eller BSKY 😟</p><p>Computer og telefon er Apple, såååh er lidt afhængig af USA endnu 🤷</p><p>Til gengæld kom jeg af med Teslaen i februar 😇 Og i år var endnu et år, hvor jeg ikke rejste til USA 😁</p>

    • 7. januar 2026 · 23:14

      <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> Jeg er lige landet efter et skift fra Google og Microsoft til <a href="https://expressional.social/tags/Proton&quot; rel="nofollow ugc">#Proton</a>. Mit fokus er kalender, e-mail og lagerplads i skyen. Rejsen har været voldsom, og der har været et par "Nej, nej nej"-er på vejen, for jeg havde besluttet, at jeg ville finde mig i bøvl og manglende features et ret langt stykke hen af vejen. Nu skal vi jo lægge vores gryn i europæisk software-udvikling og ikke længere give den som annoncefodder for tech-giganterne!</p>

      • 8. januar 2026 · 22:20

        Ja, vi skal i højere grad investere i europæiske løsninger, ikke amerikanske

    Fediverse Reactions