-
Jeg har for nyligt købt Proton til hele familien (Proton Family), og her er mine foreløbige erfaringer:
- Proton Mail: Fungerer fint. Mails er krypterede og jeg opleverer færre spammails end tidligere. Import af mails fra andre tjenester fungerede upåklagelig.
- Proton Calendar: Skiftede fra Google Calendar. Lidt langsomt, men det fungerer fint at dele kalendre med familien. Mangler dog en TODO/Task app i kalenderen.
- Proton Drive: Fungerer fint, men ærgerligt med 3 TB grænsen hvor man ikke uden videre kan tilkøbe ekstra plads. Dette vil kræve at man skifter til Business-pakken som gør det væsentlig dyrere. Foto-delen kan godt bruge en opdatering, og jeg har endnu ikke flyttet mine fotos til Proton. Proton Docs fungerer heller ikke optimalt endnu, og er overhovedet ikke et alternativ til fx. Google Docs eller Word Online iht. Google Drive og OneDrive. Mangler også muligheden for private/ekstra beskyttede mapper, som OneDrive tilbyder, hvor der skal logges specifikt ind hver gang man tilgår mappen.
- Proton Pass: Skiftede fra 1Password, og hvis jeg skal være helt ærlig er 1Password lidt bedre. Men det fungerer i det store hele fint. Mangler bedre understøttelse af autofill til kreditkort. Supergodt med alias-oprettelse direkte i app’en.
- Proton VPN: Fungerer fint, og jeg bruger nu VPN på alle mine enheder. Har dog problemer med nogle af mine streamingtjenester, fx. Netflix der nu tror jeg befinder mig på forskellige steder.
Proton har stadig nogle områder hvor der kunne forbedres, men det fungerer ellers super fint. Og det bedste er at der er fokus på privatlivet og data er opbevaret i Europa. Med Proton har jeg derfor fået en mere balanceret fordeling af de digitale tjenester jeg har, så ikke alt ligger i USA.
Replies
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> For at tilkøbe mere plads kan I betale for Visionary i stedet for Family, som skjult kan opgraderes via Proton Wallet. Her får I 6TB i stedet.</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Tak for tippet, kunne godt være en mulighed. Må jeg lige undersøge nærmere. Gad vide hvorfor denne opgradering er skjult i Proton Wallet?
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Det er, fordi Visionary egentlig kun er for "early supporters", men de lancerede abonnementmodellen igen som en del af deres udgivelse af Proton Wallet som en kampagne. Hvor længe muligheden forbliver der vides ikke. </p><p>Forresten vil jeg anbefale at bruge Simplelogin, hvis du gerne vil minimere spam (som også er en del af Proton). :)</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Det skal jeg i hvert fald tjekke ud. Og enig med Simplelogin, overvejer dog stadig i hvilke tilfælde jeg vil bruge det og i hvilke tilfælde jeg vil bruge min egen email. Simplelogin gør også at emailadresserne ser mere amatør-agtige ud, og så har jeg også mulighed for at bruge mine egne domæner til at skabe en unik emailadresse.
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> 100 % simple login, du har gratis simple login når du opretter dig med proton mail<br />Den er dog godt gemt</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Ja, det er virkelig også en fordel
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> men deres Linux apps har noget at lade sig ønske.<br />Men det kommer nok på et tidspunkt.<br />Indtil videre har jeg, set mig nødsaget til at have en konto ved filen.io .</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Det tror jeg også snart bliver løst, fordi der er efterhånden mange der efterspørger en Linux app. Interessant med filen.io, hvad bruger du så den til? Bare som drev eller hvad?
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Jep bare som drev, jeg er efterhånden 9 mdr inde i en Linux test som daily driver.</p><p>Proton bruger jeg til billede backup fra mobil</p><p>Jeg lurer dog lidt på pcloud, som cloud løsning.</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Hvordan er processen med at flytte til Proton?<br />Jeg har et setup på Google Docs, hvor vi kører som en lille virksomhed med eget domæne etc. Det var fint for familien i de mange år, hvor vi havde det gratis, MEN nu er det lidt dyrt plus USA.</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Det fungerede fint for mig at flytte til Proton Drive. Hvis hele familien skal have adgang skal du nok have Proton Family, mens det måske for en virksomhed kan være Proton Business afhængig af hvor mange medarbejdere der er (Proton Family er til maks 6 personer). Hvis I har været vant til at bruge Google Docs og andre officie-programmer i Google Drive, er Proton Docs dog ikke et godt nok alternativ, så her vil i skulle bruge enten Microsoft Office eller Libreoffice.
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Det er primært mail delen vi har brugt. Plus lidt Drive.<br />Så det burde være ok. Så sparer vi også 1password og får en vpn oveni hatten.</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen
Ja, det var det samme jeg gjorde. Samlede alle mine mails der. Sparede så lidt på webhosting hvor jeg ikke længere skal hoste mails. Sparede på 1Password fordi jeg fik Proton Pass i stedet. Sparer lidt på Google Drive m.m. fordi jeg opbevarer filer der.
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Helt enig i dine betragtninger. Jeg var faktisk lidt overrasket over hvor nemt jeg kunne konverterr fra Gmail til Proton Mail</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen