• I disse år er der en stigende skepsis mod klimaet, som en del af den højredrejning vi ser. Aktivister som Nødbremsen er med til at forstærke den skepsis med den modstand de skaber? De gør derfor ikke nogen tjeneste for klimaet

    6

    Replies

    • 1. januar 2026 · 22:30

      <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> Så man må ikke lave aktioner for ikke at generere højrefløjen??? Sikke noget ævl!</p>

      • 2. januar 2026 · 7:35

        Det stod der heller ikke, der stod at aktionerne var en støtte til højrefløjen

        • 2. januar 2026 · 10:25

          <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> har svært ved at se at klimaaktioner er en støtte til højrefløjen, især når statsledere ikke nævner klimaproblemerne i deres tale. I så fald ville en mangel på klimaaktion netop have været en sejr for højrefløjen, fordi der bare er for lidt fokus på problemet og ingen tænker på det så længe vi ikke døjer med oversvømmelser…</p>

          • 2. januar 2026 · 15:41

            Men aktionen har ikke skab mere fokus på problemet, intet har det rykket. Til gengæld er der måske flere der er blevet trætte af klimaaktivisterne

            • 2. januar 2026 · 15:45

              <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> Jeg kan godt lide hvad du skriver om FOSS og fediverset, det af det jeg har læst. Men her synes jeg du er på vildspor. På alle måder.</p><p>Hvorfor påstår du at aktionen intet har har rykket? Har du belæg for det? Prøver du at kompensere ved at fylde os der faktisk bekymrer os om klimaet med frygt for at give vores holdning til kende? Det ville da være at rykke noget ud i højrehampen.</p>

            • 2. januar 2026 · 16:43

              Først og fremmest okay vi ikke er enige om alt. Jeg er selv bekymret over klimaet, og mener vi bør investere meget mere i det. Netop derfor mener jeg at aktiviteteter som dem Nødbremsen laver gør mere skade en gavn ift. det. Jeg har fulgt nogle af deres aktioner og har endnu ikke set et positivt udbytte af dem. Derfor forstår jeg ikke de ikke selv kan se det.

              Om seneste aktion skriver de selv “ Det, som vi gerne vil, er, at regeringen skal føre klimapolitik, og at de ikke skubber os ud i et klimasammenbrud”. Har du set eksempler på at de har opnået det mål eller er det din forventning det sker? Jeg tænker der er sket det modsatte.

              Fordi der er ikke noget galt med budskabet om at klimaet skal på dagsordenen. Men der er noget galt med formen, og formen er ikke ligegyldig ift. hvilket mål man gerne vil opnå.

              Håber det gav lidt baggrund for min bekymring om de her aktioner. Det er selvfølgelig helt okay du ikke er enig.