• Replies

    • 12. juli 2023 · 8:53

      Læg mærke til at 0,5% af (fast?-)lægerne henviste til 10% af MR-undersøgelser af knæ, hoved og ryg.
      Gad vide om @regionerne
      analyserer tilsvarende forhold #dksund #sundpol

    • 12. juli 2023 · 9:10

      Savner kommercielle løsninger hvor du kan få hvad du vil have af f.eks. blodprøver og billeddiagnostik :)Fatter ikke at man ikke bare kan kæbe blodprøver igennem egen læge Fortolkning af blodprøverne klarer den patientgruppe selv!

    • Andreas Andersen
      12. juli 2023 · 11:52

      Der findes masser af eksempler på at du kan købe ydelser i det private. Men gennem egen læge går ikke, fordi det tager af regionens kapacitet som i forvejen er knappe og skal bruges til offentlige ydelser. Og så kan en læge ikke overlade ansvaret for fortolkning til pt.

    • 12. juli 2023 · 19:14

      Nej, der findes ikke masser af eksempler på det i Danmark! Hvor mener du jeg kan gå ind og købe en blodprøve efter eget valg?
      Jeg har set nogle grådiger læger sælge "pakkeløsninger" fra ca. 20.000,- kr. Kan ikke finde ét sted hvor jeg kan vælge analyser selv 🙂 #dkpol

      • 12. juli 2023 · 19:18

        Er det kun for honorar eller også for analyser? Enkelte analyser af forskellig slags vil også være omkostningstungt, når de ikke køres så tit. Under alle omstændigheder bør den slags være privat, ikke offentligt

    • 12. juli 2023 · 19:25

      Derfor går jeg ind for mere privatisering i sundhedssektoren 🙂 Hellere i går end i morgen! #dkpol 
      De fleste prøver er std. og meget billige – jeg vil bare havde dem hyppigere end min (gode) læge MÅ give mig dem 🙂

    • Andreas Andersen
      12. juli 2023 · 19:30

      Hvordan skulle privatisering kunne løse det problem, andet end at du vil have en del af den kapacitet der i dag anvendes til blodprøver vurderer lægefaglig indiceret? Der skulle ikke være nogen hindring i at åbne privat lab, men du skal selvfølgelig betale hvad det koster

    • 12. juli 2023 · 19:36

      At tage blodprøven og få std analyser koster ikke meget i USA
      Som sagt har jeg ikke brug for en læge i fortolkningen af de prøver det drejer sig om i mit tilfælde 🙂

    • Andreas Andersen
      12. juli 2023 · 19:42

      Men hvad er så det der hindrer privat lab i DK? Ikke umiddelbart at det offentlige har deres lab, så privatisering løser ikke det problem. Lægen er som udgangspunkt ikke kun relevant ved fortolkningen, men fx. også ansvaret. Det løser de nok i USA ved at sagsøge labfirmaet

    • 12. juli 2023 · 19:51

      Laboratorierne – de eksisterende – ska priv. og ha tilladelse t at sælge alt d de v t hvem de v 🙂
      Din snak om ansvar r som sagt irrelevant – prøverne r ofte evalueret af egen læge ca. årligt igennem en del år og blir d stadigt Jeg v bare have flere data v ændringer i livsstil

    • Andreas Andersen
      12. juli 2023 · 19:56

      Det mener jeg faktisk ikke er irrelevant. Hvis en prøve viser et resultat der skal handles på, som fx en lav saltværdi der dækker over en cancer, kan personen ikke alene være ansvaret. I USA ville lab formentlig blive sagsøgt for forsinket opdaget cancer

    • 14. juli 2023 · 6:35

      Overdiagnostik er et kæmpeproblem både i DK og internationalt. Det sygeliggør borgere og drænerer sundhedsvæsenet for ressourcer.

    • 14. juli 2023 · 11:16

      Du har helt ret i øvrigt! Det vil KUN bidrage til overdiagnostik. Det er slemt nok at læger kan bestille blodprøver 😉 for vi overbestiller også ALT for meget (ingen har brug for årlige D-vitaminscreeninger)

    • 14. juli 2023 · 11:17

      Hvor mange patienter har du bragt i remission for diabetes2 eller metabolsk syndrom? 
      Vi skal af med det monopol I læger har nu – en model hvor sundhedskortet giver frit valg blandt alle praktiserende læger fra dag til dag er målet @larsloekke

    • 14. juli 2023 · 11:17

      Et sted mellem 82 og 98 🤷‍♂️. Det kan man jo fint argumentere for, så er det bare helt slut med et sundhedsvæsen for alle, fordi det vil blive så ekstremt dyrt at der vil skulle være selvbetaling for stort set alt 🤷‍♂️

    • 14. juli 2023 · 11:18

      Lyt til @lowcarbGP og læs hans dokumentation udgivet som case studies – gør det samme og spar skattekroner mens du bringer sundhed frem for symptomlindring 🙂 
      Det kan ikke blive dyrere at jeg kan vælge frit – men det vil styrke kvaliteten i almen praksis 👍

    • 14. juli 2023 · 11:19

      Det kan SAGTENS blive dyrere! Vi har ikke et problem (generelt, måske på enkeltområder) med underdiagnostik i Danmark, vi har et problem med OVERdiagnostik og det vil friere adgang til div blodprøver og billeddiagnostik kun gøre værre, uden at bidrage sikkert til øget sundhed!

    • 14. juli 2023 · 11:19

      I bliver alligevel snart løbet over ende af AI og telemedicin – tag og se på patienterne som forbrugere af sundhed i stedet for at hænge fast i symptombehandling og overmedicinering 🙂 
      Mere liberalisering af sundhedssektoren @larsloekke – tak!

    • 14. juli 2023 · 11:20

      Jeg glæder mig kun til øget assistance fra AI. Tror dog ikke jeg ender uden arbejde 😂.

    • 14. juli 2023 · 11:20

      Du skriver ekstremt nedladende, som om jeg er betalt af “Big pharma” og kun ønsker at hælde medicin i mine patienter når sandheden er at jeg forsøger alt hvad jeg kan at undgå det. Jeg tror jeg forstår hvorfor nogle ikke vil skrive med dig 🤷‍♂️

    • 14. juli 2023 · 11:21

      Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en dårligere ide en at patienterne skal kan kunne vælge og vrage i hvilke prøver denne vil have.

    • 14. juli 2023 · 11:22

      Enig. Man kan så godt argumentere for at man selv skal kunne betale for hvad som helst, men det vil smadre vores offentlige sygehusvæsen OG det vil helt sikkert ikke give mere sundhed!

    • 14. juli 2023 · 11:23

      svært med dialog når @wirlander kun vil tale med dig 🙂

    • Andreas Andersen
      14. juli 2023 · 11:32

      Hvis det nogensinde kommer dertil at man skal kunne betale for hvad som helst, kan det ikke være en offentlig/regional opgave at have et system eller kapacitet til dette. Det må være i privat regi og naturligvis med den nødvendige regulering

    • Andreas Andersen
      14. juli 2023 · 11:34

      Jeg undrer mig over hvad en diskussion om overdiagnostik og blodprøver har med en helt anden diskussion om type 2 diabetes og metabolisk syndrom at gøre

    • 14. juli 2023 · 11:37

      Problemet, som du selv belyser, er at der jo vil blive fundet alt muligt af varierende relevans, og det vil være det offentlige der skal finde ud af om det er noget, og evt. behandle det. Det er døden for det offentlige imo

    • Andreas Andersen
      14. juli 2023 · 11:38

      Ja det vil kræve en markant egenbetaling for dem der vil købe disse ydelser, evt. en forsikring i tilfælde af at der findes noget det offentlige skal ind over