Bekendtgørelse på vej om tilvalg af AZ og J&J COVID-19 vacciner der involverer en lægekonsultation. Læger kan informere om risiko ved disse vacciner og beredskab ved administration af vaccinen. Men forvent ikke en individuel lægefaglig risikovurdering #covid19dk #sundpol #dksund
Under Coronakrisen er vi gået meget på kompromis med vores rettigheder og frihed, og Regeringen har fået en del magt. Når alle er vaccineret må vi også regne med at det rulles tilbage, så vi kan få vores frihed igen
berlingske.dk/politik/et-lae…
#dksund #sundpol #covid19dk
@Olsen29128170 @mogens_fosgerau @SSTSundhed I sidste ende er det politikerne, ikke myndighederne, der skal afgøre om der skal tilbydes frivillig vaccination. I lige nu venter vi vel på at politikerne vedtager det?
@FlemmingMertzUp @mogens_fosgerau Det ville kræve en aftale med PLO og de er skeptiske. Andre vaccinationsfirmaer har tilkendegivet de gerne vil stå for opgaven
politikensundhed.dk/nyheder/art817…
@mogens_fosgerau @Plolaeger Ja altså vaccinen er godkendt, men bare ikke en del af vaccinationsprogrammet. Om og hvordan den skal tilbydes frivilligt må være et politisk spørgsmål
@mogens_fosgerau @Plolaeger Jo, men så ville politikerne selv skulle tage det fulde ansvar. Her ser vi af og til ønske om en individuel lægefaglig vurdering, så lægen kan tage medansvar
@mogens_fosgerau Det er et godt spørgsmål, i og med vi ikke kender meget til risikofaktorer for VITT. Og de samme argumenter vi har hørt fra @Plolaeger
@mogens_fosgerau Måske, men det er jo ikke læger der giver de nuværende vacciner, så her ville du ud og skulle ansætte læger. De opbygger heller ikke en ny organisation, de nye firmaer har i forvejen erfaring med vaccination, fx influenzavacciner og rejsevacciner
@mogens_fosgerau Har det ikke noget at gøre med den udvidede oplysningspligt, samt krav om lægekonsultation, der følger med? Det er ikke en del af de nuværende vaccinationscentre
#covid19dk
Heldigvis har vi nu vaccineret de største risikogrupper, så kommer der en 3. bølge vil vi formentlig ikke skulle frygte belastning af sundhedsvæsnet i samme grad som de tidligere bølger
#covid19dk #dksund #sundpol twitter.com/tv2newsdk/stat…