Hvis alternativet var et kraftigt modsvar fra EU, med deraf handelskrig til følge, så mener jeg ikke det er den værste aftale der er kommet. Men selvfølgelig står EU værre end før Trump indførte straftold. Alle taber på en toldkrig.
Ift. det med at give pengene tilbage til borgerne, så har Trump ikke tradition med at give pengene så bredt tilbage, som de prisstigninger og inflation i USA vil ramme.
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> derudover er det jo ikke sikkert virksomheder kun vil lade priserne stige i USA bare fordi det er en amerikansk told. Hvis de har en kundebase i EU og USA kunne de måske lade priserne stige for begge. Det vil generelt nok være der, hvor der er mindst konkurrence de vil lade priser stige.</p><p>Det vil nok være langt mest i USA og en lille smule I EU. Men den amerikanske stat kunne i princippet. Lade pengene gå tilbage til borgerne af en eller anden form.</p>
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> den her aftale er forfærdelig for EU. Vi må gøre alt hvad vi kan for at få dne aflyst. Jeg har skrevet til alle danske eu parlamentarikere og overvejer hvad mere jeg kan gøre. </p><p>Ift økonomien. Ja en modtold ku føre til lidt prisstigninger da det er en slags skat. Men man ku sagtens give de penge tilbage til borgerne på en eller måde, måske ved at sænke momsen. Priserne er jo også højere grundet moms, men vi bruger de penge fornuftigt.</p>
Europæerne er – forståeligt nok – ikke tilfreds med handelsaftalen mellem EU og USA. Man kan også spørge sig selv hvilke indrømmelser EU fik i den aftale. Toldsatsen er ganske vist lavere end de 30% Trump truede med at indføre, men væsentlig højere end i dag. Desuden har Trump også fået nogle andre indrømmelser, hvor EU har forpligtet sig til at købe varer fra USA. Så hvad fik EU ud af aftalen? De får dels mere ro omkring fremtiden, hvilket er vigtig for de europæiske virksomheder som handler med USA. Og så ville et EU modsvar have ramt Europæerne hårdere, fordi det ville føre til højere priser og inflation. Med den nuværende aftale er det især amerikanerne der rammes hårdt af det #dkpol
EU og Trump lukker nu handelsaftale med told på 15%, en stor stigning ift. i dag, men mildere end hvad Trump ellers har lagt op til. Det bliver dyrere at være amerikaner, og sværere for europæiske virksomheder der sælger til USA. Men til gengæld bliver der ro og mere sikkerhed omkring hvilke regler der gælder, og det er også godt for virksomhederne.
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Det er vel det den digitale tegnebog der er under udvilking skal gøre. Det der bekymrer mig mest ved det er, at det sikkert vil være lænket til amerikanske techgiganter, google eller apple. 10 mod 1 på at androidbrugere vil rammes af google play integrity api-krav, og dermed udelukkes brugere af googlefri android-verrsioner.</p><p><a href="https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/slut-med-pas-paa-ferien-og-billed-id-i-kiosken-ny-app-skal-samle-det-hele-et" rel="nofollow ugc">https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/slut-med-pas-paa-ferien-og-billed-id-i-kiosken-ny-app-skal-samle-det-hele-et</a></p>
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Jeg tror faktisk at EU har tænkt over det: 'Regulation (EU) 2024/1183 of the European Parliament and of the Council of 11 April 2024 amending Regulation (EU) No 910/2014 as regards establishing the European Digital). Bilag VI omtaler hvilke attributter, hvor autenticiteten kan kontrolleres.</p><p><a href="https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R1183" rel="nofollow ugc">https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R1183</a></p><p>Det er dog – som jeg læser det – frivilligt for medlemsstaterne om de vil implementere det.</p><p>Forbehold: Jeg er ikke jurist eller EU-ekspert, men blot lægmand med en skæv hjerne, der lige fik aktiveret en eller anden hukommelsesbank, da jeg læste dit indlæg…</p>
Fin klumme af Jonas Hansen, der foreslår anvendelsen af Zero-knowledge proofs, hvor kun alderen (eller voksen ja/nej) identificeres, hvis der skal aldersverificeres. I så fald skulle der udvikles en EU løsning hvor man kan have tillid til at identificere sig, så det kun er dette Zero-knowledge proof der skal udleveres til alle mulige virksomheder der kræver aldersverifikation
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> <br />Det tror jeg på, men hvordan amerikanerne fordeler deres egne penge er vel deres anliggende. Men EU kan mindske inflation, hvis de putter en modtold.</p><p>Jeg har hørt det sagt så mange gange som om det var en økonomisk sandhed at toldkrig kun er dårlig. Men det giver ikke mening i mit hovede. Det er en neoliberal vækst-for-enhver-pris politisk holdning.<br />Der er gode og dårlige ting ved det. Eksport og import falder og dem som arbejder med det bliver ramt. Men det er positivt for den</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen