Hvor må ukrainere føle sig forrådt af USA lige nu. De skal afgive en del af deres land. De skal love de aldrig bliver optaget i Nato. Man vil så heller ikke beskytte dem ordentlig mod fremtidige angreb. Og så skal de give amerikanerne en del af deres værdifulde mineraler #dkpol
Efter mange års øget optag på medicinstudiet, uden at øge intro- og HU-stillinger, uddannes læger nu til arbejdsløshed. Man bør øge intro- og HU-stillinger så vi kan få de speciallæger der mangler, og overveje at skrue ned for optag på medicinstudiet
https://ugeskriftet.dk/nyhed/uddannes-yngre-laeger-til-arbejdsloeshed #dkpol
Trump fremstilles ofte som en god forhandler, men hvad fik han til gengæld da han lovede Putin alt hvad han bad om? Indtil videre ingenting #dkpol
USA’s krav til Natobidrag på 5% er måske ikke så skørt, set i lyset af FE’s trusselvurdering om risiko for russisk storskalakrig i Europa i løbet af få år, hvis ikke vi opruster
#dkpol
Trump støtter Putin i kampen mod Ukraine, når USA melder ud at de ikke vil støtte at Ukraine får sit land tilbage. De har også meldt ud at Ukraine ikke vil blive medlem af Nato, USA vil ikke bidrage til fredsbevarende styrker. Det stiller Ukraine dårligere i fredsforhandlinger, Putin må juble
#dkpol
I jagten på europæiske AI alternativer fandt jeg den her franske Mistral AI? Nogle der har erfaringer med den? https://apps.apple.com/dk/app/le-chat-by-mistral-ai/id6740410176?l=da
God ide for Canada og EU at styrke samarbejdet. Dette er resultatet af Trumps fjendtlige retorik
https://nyheder.tv2.dk/live/udland/2025-01-18-trump-i-det-hvide-hus/canada-vil-styrke-baand-med-eu?entry=dcff39a9-e316-4cc5-898b-9cdc99a1fee3
En af tidens største USA-tilhængere i Danmark – Anders Fogh – vender nu USA med Trump i spidsen ryggen. Gad vide om dette ikke bliver resultatet af Trumps fjentlige retorik i hele den vestlige verden?https://www.berlingske.dk/kronikker/dybt-rystet-anders-fogh-taler-ud-om-trump-og-forholdet-til-usa-for-mig
Aki-Matilda Høegh-Dam melder sig nu ud af Siumut. Valgkampen i Grønland er igang og nogle grønlændere vil have en folkeafstemning om 100% selvstændighed. Det skal grønlænderne selv bestemme, men forstår ikke dem der samtidig forventer ydelser, rettigheder og statsborgerskab i Danmark #dkpol
