Tankevækkende at NATO’s Artikel 5 kun er anvendt én gang i historien, nemlig af USA den 11. september 2001. Dengang hjalp Vesten USA og kæmpede sammen. Nu sår USA tvivl om hvorvidt de vil hjælpe Europa hvis Artikel 5 kommer i spil
#dkpol
Virkelig mærkeligt at EU ikke skal sidde med ved forhandlingsbordet om fred, når det er dem der skal stå for freden og beskyttelsen efterfølgende
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-02-17-europaeiske-ledere-moedt-af-amerikansk-spoergeskema-foer-krisemoede
Trumps politik kan give bagslag, mener økonom Joseph Stiglitz. Politikken giver usikkerhed som kan gøre at folk ikke vil investere i USA
https://www.theguardian.com/business/2025/feb/17/joseph-stiglitz-economist-donald-trump-policies-tariffs-stagflation-risk-us-investment
Letlands efterretningstjeneste siger nu ligesom FE, at hvis Ukraine-krigen stopper og Nato bliver svækket, er der risiko for at Rusland inden for fem år vil være i stand til at angribe EU-lande
https://www.politico.eu/article/freezing-ukraine-war-would-allow-russia-threaten-nato-latvian-intelligence-warns-donald-trump-peace-talks/ #dkpol
J. D. Vances tale på sikkerhedskonferencen i München er klar besked til Europa. Europa må styrke samarbejdet, opruste og være i stand til at klare sig selv.
De seneste uger efter Donald Trump blev præsident i USA er alt forandret i Vesten. Han startede med trusler om toldtariffer og at USA skal overtage landområder der tilhører allierede lande, herunder Grønland, Canada, Panamakanalen og senest Gaza. Senere kom USA’s udenrigsminister Pete Hegseth og meddelte at Ukraine skal afgive de besatte landområder til Rusland, at de godt kan glemme alt om Nato-medlemsskab og USA vil ikke bidrage til fredsbevarende styrker. Og senest kom USA’s vicepræsident J. D. Vance på Sikkerhedskonferencen i München og angreb Europa, som han fremhævede som sin egen værste fjende, ikke Rusland og Kina. Samtidig har Donald Trump haft lange telefonsamtaler med Vladimir Putin.
Trump har altså på få uger formået at lave en kæmpesplittelse i det årevis gode samarbejde der har været mellem Europa og USA, og samtidig begynder han at bejle til Rusland og svigte Ukraine totalt. Budskabet er klar: Europa må kunne klare sig selv, også hvis USA svigter. Dette synes Europas ledere også at have fanget, og Frankrig har taget initiativ til et krisemøde med flere europæiske lande, herunder Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Storbritannien, Polen, Spanien og Holland. Der tales om at oprette en Europahær, og nogle spekulerer i hvorvidt Nato overhovedet vil kunne overleve.
Europa er altså nødt til at handle nu. Vi skal ikke bryde forbindelserne til USA, som fortsat må anses for at være gode allierede, selvom de har Trump som leder. Men vi skal opruste så vi også er i stand til at klare os selv og styrke det europæiske samarbejde, så vi kan agere mere effektivt. De øgede investeringer i millitær bør føre til at vi øger produktionen i EU, og ikke som vi plejer lægger en del af investeringerne i USA. Vi må også tage ansvar for at hjælpe Ukraine, når man ikke længere ved hvor man har USA.
Verden er i massiv forandring disse år, og forhåbentlig vil det føre til en styrkelse af Europa, så det ikke fremstår som et ineffektivt samarbejde og så vi er mere i stand til at kunne klare os selv. Samtidig er det vigtigt ikke at lukke dørene for samarbejde med omverdenen, herunder heller ikke USA.
Det er simpelthen for groft, at Trump afpresser Ukraine for 50% af dets sjældne mineraler for at støtte landet millitært https://www.politico.eu/article/us-donald-trump-asks-zelenskyy-half-ukraine-rare-minerals-military-support/
Hvis dette er korrekt ændrer det meget ved budskabet i DR’s dokumentar, om at indtjeningen fra Kryolitminerne gik til Danmark. Måske DR har en kommentar til dette? #dkmedier
Zelenskyj foreslår nu en fælles EU hær. Dette er ikke relevant endnu, samarbejdet bør fortsat ske i Nato regi. Men vi bør styrke det millitære samarbejde i EU, herunder øgede investeringer og øget millitær produktion #dkpol