Hvor skal man gå hen hvis man skal have et alternativ til de store amerikanske sociale medier? Vil her dele de alternativer jeg har fundet, nogle mere aktive end andre. Så må vi se om det ændrer sig de kommende år, hvis flere gerne vil have et alternativ. Et alternativ for mig skal enten være europæisk funderet eller open source, såsom en del af Fediverset.
Meningspunktet her er selvfølgelig et dansk alternativ til måske specielt Facebook. Find mig her: meningspunktet.dk/user/aphande…
Socii.dk er et andet bud på et dansk alternativ. Find mig her: socii.dk/andreas_andersen.
Mastodon er et bud på et alternativ til X/BlueSky/Threads, og der findes en dansk server der hedder Expressional.social. Du opretter dig her: https://expressional.social. Følg mig gerne på brugernavn @aphandersen (ja jeg har valgt at have min egen server, men den snakker sammen med alle de andre).
Friendica er et bud fra Fediverset som et alternativ til Facebook, og også her findes en dansk server der hedder Friendica.dk. Find mig her og opret en profil på friendica.dk/profile/aphanders….
Eurosky er en europæisk Bluesky-server der ventes at blive lanceret i februar 2026.
W Social er ligeledes en europæisk Bluesky-server der ventes at blive lanceret marts 2026, og det særlige ved den er at det bliver et krav at man skal identificeres for at oprette en bruger.
Nolto er Fediversets bud på et alternativ til LinkedIn. Det er stadig meget nyt og ikke så meget aktivitet, men du finder mig og opretter en profil her: nolto.social/profile/aphanders…
Feddit er Fediversets bud på et alternativ til Reddit. Du finder mig og opretter en profil her: feddit.dk/u/aphandersen
Som sagt må vi se om disse bliver til noget reelt alternativ til de store amerikanske sociale medier. Det bedste man kan gøre er at oprette en profil og støtte op om initiativet, og så selvfølgelig være aktiv derinde også. Kender du andre alternativer?
Hvor skal man gå hen hvis man skal have et alternativ til de store amerikanske sociale medier? Vil her dele de alternativer jeg har fundet, nogle mere aktive end andre. Så må vi se om det ændrer sig de kommende år, hvis flere gerne vil have et alternativ. Et alternativ for mig skal enten være europæisk funderet eller open source, såsom en del af Fediverset.
Meningspunktet her er selvfølgelig et dansk alternativ til måske specielt Facebook. Find mig her: https://meningspunktet.dk/user/aphandersen
Socii.dk er et andet bud på et dansk alternativ. Find mig her: https://socii.dk/andreas_andersen.
Mastodon er et bud på et alternativ til X/BlueSky/Threads, og der findes en dansk server der hedder Expressional.social. Du opretter dig her: https://expressional.social. Følg mig gerne på brugernavn @aphandersen@ansico.dk (ja jeg har valgt at have min egen server, men den snakker sammen med alle de andre).
Friendica er et bud fra Fediverset som et alternativ til Facebook, og også her findes en dansk server der hedder Friendica.dk. Find mig her og opret en profil på https://friendica.dk/profile/aphandersen.
Eurosky er en europæisk Bluesky-server der ventes at blive lanceret i februar 2026.
W Social er ligeledes en europæisk Bluesky-server der ventes at blive lanceret marts 2026, og det særlige ved den er at det bliver et krav at man skal identificeres for at oprette en bruger.
Nolto er Fediversets bud på et alternativ til LinkedIn. Det er stadig meget nyt og ikke så meget aktivitet, men du finder mig og opretter en profil her: https://nolto.social/profile/aphandersen
Feddit er Fediversets bud på et alternativ til Reddit. Du finder mig og opretter en profil her: https://feddit.dk/u/aphandersen
Som sagt må vi se om disse bliver til noget reelt alternativ til de store amerikanske sociale medier. Det bedste man kan gøre er at oprette en profil og støtte op om initiativet, og så selvfølgelig være aktiv derinde også. Kender du andre alternativer?
Nolto er et simpelt men det bedste forsøg på Fediversets svar på LinkedIn jeg har set indtil videre. Jeg har nu også oprettet en profil, men har mit fulde CV liggende på en hjemmeside. Er der andre der også er på Nolto?
https://nolto.social/profile/aphandersen #dkfedi #dkmastodon
Donald Trump er nævnt 5.362 gange i Epstein filerne
https://www.justice.gov/epstein #EpsteinFiles
RE: https://mastodon.social/@Mastodon/115989801184595302
Positiv udvikling, hvor man vil anbefale en lokal Mastodon server fremfor Mastodon.social til nye brugere. Vil gøre det lettere at oprette en bruger og følge brugere i nærheden #dkmastodon
Interessant at se MAGA på Truth Social når de omtaler Epstein papirerne. Mens Trump er helt uskyldig og ikke nævnes, angriber de Bill Clinton, Bill Gates og Elon Musk og kræver de bliver straffet #EpsteinFiles
Vilde beskyldninger mod Trump i de Epstein filer der lige er blevet frigivet. Ja så blev de pludselig fjernet igen, men de er allerede blevet spredt over det hele. Gad vide hvad Trump nu gør for at aflede opmærksomheden, han kan vel ikke bruge Grønland igen? #dkpol
Nyt europæisk social medie på vej, kaldet #wsocial. Man kan skrive sig på venteliste nu, og fra marts åbner betatesting. Der går rygter om at der er tale om en Bluesky-server, der hostes i Europa og oprettelse af profil kræver man identificerer sig med ID
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> <br />Sounds right. <br />MAGA is a cult. <br />I call them a KKKult</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen