Malaria slår mange mennesker ihjel hvert år. Nu har forskere lavet en vaccine med en effektivitet på 77%
amp.theguardian.com/world/2021/apr…
#dksund
Det lyder godt nok også mærkeligt hvis ekstravagter taget under coronakrisen skal straffes med negativ regulering i den kommende overenskomstforhandling. Hvad er så incitamentet til at hjælpe når det brænder på? nyheder.tv2.dk/samfund/2021-0… #ok21 #sundpol
I UK har man set hurtigere fald i COVID-19 tilfælde, indlæggelser og død hos de ældre generationer der er vaccineret. Har vi set en lignende opgørelse herhjemme?
#covid19dk twitter.com/lykkefriis/sta…
@mikaelmilhoj @M_B_Petersen @LasseTKrogsbll @Medicinmanden @AndersPerner @mogens_fosgerau @mvinaes @medicamentarii Jeg forstår godt problematikken, men omvendt også vigtigt at vi i DK kan vælge de vacciner der passer bedst til DK's situation. Derfor afgørende at det kommunikeres ud, at det er DK's specifikke situation der gør at vi ikke anvender den i vaccinationsprogrammet
@mogens_fosgerau @AndersPerner @mvinaes @LasseTKrogsbll @mikaelmilhoj De danske tal ville ikke ændre ved EMA's konklusion. Selvfølgelig alligevel fint hvis de forholdte sig til dem
@mogens_fosgerau @mvinaes @mikaelmilhoj @AndersPerner Sikkert – og det er relevant at undersøge nærmere. Det er dog vigtig at sige at de nordiske registre er ret unikke, og at jeg synes det er flot man har kunnet lave det registerstudie på så kort tid. Glæder mig til at se udgivelsen
@mikaelmilhoj @mogens_fosgerau @mvinaes @AndersPerner Det kan vi kun gisne om. Det eneste vi ved er at når man trækker antallet af tilfælde 2-4 uger efter en vaccination i DK/NO har man fundet 5 gange så mange tilfælde som der blev indberettet til EMA. Begge ting forbundet med usikkerheder
@mvinaes @mikaelmilhoj @mogens_fosgerau @AndersPerner Det danske estimat har jo også en usikkerhed, hvorfor det stadig bør undersøges nærmere. Men i så fald ville det være en faktor 5. Jeg tror ikke det er så urealistisk, selvom du har ret i at alvorligheden har betydning
@mikaelmilhoj @mogens_fosgerau @mvinaes @AndersPerner Helt sikkert – det danske estimat udfra registerstudier kalder bestemt også på mere data
@mikaelmilhoj @mogens_fosgerau @mvinaes @AndersPerner Nej, selvfølgelig siger vi ikke det. Som jeg har set det, har EMA aldrig kommunikeret andet end indberetningsfrekvensen ud. Og at indberetninger underrapporteres gør ikke at vi ikke kan bruge indberetningerne til noget. De er meget vigtige, fordi det var det der løftede signalet