@medicamentarii @mvinaes @mogens_fosgerau @mikaelmilhoj Nemlig vi ville ikke forvente nogle tilfælde blandt de ca. 200.000 der blev vaccineret.
@mogens_fosgerau @mvinaes @mikaelmilhoj 2/2 EMA siger også at man skal foretage en individuel vurdering ift. det enkelte lands smittetryk, når man skal vurdere om vaccinen skal være en del af vaccinationsprogrammet. SST og EMA er altså ikke uenige, som der måske fremstilles nogle gange
@mogens_fosgerau @mvinaes @mikaelmilhoj Det er forskellige beslutninger. EMA har taget stilling til om vaccinen fremover stadig skal være godkendt – det skal den (det er DK enig i). SST har taget stilling til om den skal være en del af vaccinationsprogrammet
1/2
@mvinaes @mogens_fosgerau @mikaelmilhoj Man har kigget på forekomsten af cerebral sinustrombose 2-4 uger efter AZ vaccinen blev givet. Hyppigheden blev her fundet til 1/40.000 i løbet af de to uger. Til sammenligning ses der 25-50 tilfælde pr. år i DK, og man vil derfor ikke forvente nogle tilfælde i to uger
Kunne det ikke være oplagt at lave et randomiseret studie med J&J vaccinen med frivillige deltagere i starten, for at give mere viden om hyppigheden af VITT?
sst.dk/da/Nyheder/202… #dksund #sundpol #covid19dk
@mikaelmilhoj Man har desværre ikke mulighed for at lave et registerstudie som ved AZ, da vi endnu ikke rigtig har anvendt J&J i DK. Men mon ikke man vil monitorere hyppigheden af VITT, hvis man vælger at benytte den? Det optimale ville være at lave et randomiseret studie som forsøg
@mikaelmilhoj @mvinaes Dog vigtig at understrege at 1/1.000.000 for J&J er indberetningsfrekvensen, hvor de 1/40.000 for AZ er forekomsten af cerebral venøs trombose 2-4 uger efter vaccination udfra registerstudier. De to frekvenser er ikke helt sammenlignelige
@mikaelmilhoj @mvinaes Hvis estimatet holder stik, er forekomsten noget mere sjælden ift den risiko der nævnes for AZ vaccinen og så tror jeg den bliver i vaccinationsprogrammet. Det har også betydning at der kun skal gives et stik
@medicamentarii @kasper2619 @LasseTKrogsbll @Heunicke Det kan man selvfølgelig ikke udelukke. Omvendt er vi i DK også nødt til at træffe de beslutninger der er bedst for os. Derfor vigtigst at argumentere grundigt, at det handler om den specifikke situation vi er i
@ProfPHansen @olsen_jeppe Jeg har ikke læst dette notat i detaljer, men SST har redegjort for deres overvejelser her. Det med intensiv står nævnt på side 15
sst.dk/-/media/Udgive…