Grønlandske partier der stiller op til valget i Grønland i morgen:
- Inuit Ataqatigiit/Folkefællesskabet – socialistisk parti der nu har 11/31 pladser
- Siumut/Fremad – socialdemokratisk parti der nu har 10/31 pladser
- Naleraq/Pejlemærke – har nu 4/31 pladser
- Demokraatit/Demokraterne – socialliberalt parti der nu har 3/31 pladser
- Atassut/Sammenhæng – liberalt parti der nu har 2/31 pladser
- Quelleq/Lys – har nu 0/31 pladser
Kilde: https://www.dr.dk/stories/1288510966/her-er-partierne-som-groenlaenderne-kan-stemme-paa
Trump og Elon Musk har meldt klart ud at de ikke støtter NATO, og der er derfor ingen vej udenom en alternativ forsvarsalliance #dkpol
Det er godt der kommer flere alternativer til sociale medier. Her er en dansk Lemmy-instans, der er en Fedivers klon af Reddit
https://feddit.dk/
Trumps plan giver bagslag. Formålet med hans toldkrig var at flytte flere virksomheder til USA og få omverdenen til at købe mere fra USA, men det ser faktisk ud til at der nu sker det modsatte. Flere ting flyttes til Europa, og mange vil købe mindre fra USA #dkpol
Post Nord dropper at omdele breve i Danmark. Hvad mon der så skal ske med de få breve der stadig omdeles i Danmark? Måske bliver det som at sende pakker, hvor man skal vælge en leverandør, og vælge om brevet skal sendes til en pakkeboks eller hjemmet afhængig af hvad man vil betale #dkpol
Måske vi ikke helt skal undgå køb af amerikansk forsvarsudstyr, men vi skal begrænse det og i højere grad købe alternativer i europæiske lande. Vi er alt for afhængige af USA, og det bør stoppe. Også på forsvarsområdet https://www.dr.dk/nyheder/politik/vi-skal-stadig-koebe-vaaben-af-usa-mener-politikere-de-har-kapaciteter-vi-er-glade #dkpol
Nu kan jeg ikke læse hele artiklen, og mener ikke det giver mening med et offentligt skabt socialt medie i Europa. Men det er rigtigt nok vi mangler et udbredt socialt medie i Europa, så vi ikke behøver kun bruge medier fra USA eller Kina
https://politiken.dk/danmark/politik/art10309849/Moderaterne-foresl%C3%A5r-nyt-stort-socialt-medie-der-kan-udfordre-Facebook #dkpol
Godt sagt af Macron: “Vi skal styrke vores forsvar. I den forbindelse forbliver vi tætte på NATO, men vi er nødt til at styrke vores uafhængighed. Europas fremtid skal ikke afgøres i Washington eller Moskva.” #dkpol
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Et stort dilemma. Lars Løkke beskriver det godt i aftenens 'Lippert'.</p>
Andreas Andersen – Andreas Andersen