@PoulNissen @larswp @ProfJLundgren 3/3 Den effekt kan blive mindre, fx. ved medieopmærksomhed omkring en bivirkning. Pointen er at der er selvfølgelig et mørketal, som vi ikke ved hvor stort det er og som kan variere. Men derfor bør indberetninger ikke stå alene i vurderingen, og det har det heller ikke
@PoulNissen @larswp @ProfJLundgren 2/ Desuden er der også en barriere ifa. at nogle måske ikke i første omgang mistænker det kan være en bivirkning, og derfor ikke tænker på at indberette
@PoulNissen @larswp @ProfJLundgren Det kan sikkert variere fra land til land. Men en bivirkningsindberetning er tidskrævende, hvilket kan nedsætte antallet af dem (ligesom ved UTH'er). Det er ikke det nemmeste system, og kræver man leverer mange informationer 1/2
@larswp @PoulNissen @ProfJLundgren Den danske beslutning er også baseret på registerstudier. Indberetning af bivirkninger vil altid være underestimerede, og derfor ikke godt det står alene
"Partiet" JFK21 laver konspirationsteorier om hvad som helst. Lidt ærgerligt den slags er lovligt
nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-04…
#sundpol #covid19dk https://t.co/ZVVDpVgiEZ
Som @DorisStenver skriver er en svaghed ved kun at stole på indberetningssystemerne at man ikke kan være sikker på at få alle data med
Den danske beslutning om AZ vaccinen baserer sig bl.a. på registerstudier fra de nordiske registre der er anerkendte i verden. Det er ikke det samme som mistillid til de europæiske bivirknings-indberetningssystemer
sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4713-u… #covid19dk