@ProfPHansen @medicamentarii @Medicinmanden @PoulNissen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh @SSTSundhed Jeg tror forventningen er fortsat god kontrol over epidemien de kommende måneder. Hvis det sker kan restriktioner lempes, som vi også ser nu. Omkostningerne ved restriktionerne vil altså ikke være på højde med dem vi har nu
Det er helt naturligt at andre lande når til en anden konklusion hvad angår AstraZeneca-vaccinen end DK. Et afgørende argument i DK er nemlig det lave smittetryk vi har, og at risikoen ved det derfor ikke står mål med en formodet alvorlig bivirkning på mulig 1/40000 #covid19dk twitter.com/IgumRasmussen/…
@ProfPHansen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh Det er jo ikke afgjort om vaccinen bør tilbydes frivilligt til nogle grupper. Husk at vaccinen er ikke taget af markedet. Den er bare fjernet fra vaccinationsprogrammet.
@medicamentarii @Medicinmanden @PoulNissen @ProfPHansen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh @SSTSundhed Havde vi ikke allerede vaccineret de ældste havde anbefalingen fra SST også landet anderledes. Vi har vaccineret de største risikogrupper, også dem der belaster sundhedssystemet mest hvad angår COVID-19. For de resterende er risikoen ved COVID-19 ikke så stor
@ProfPHansen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh Jeg synes det er vigtigt at slå fast, at der er ingen der har sagt at det ikke er en god grund til vaccination. Argumentet er at vi har andre bedre vacciner tilgængelige, og det er dem der skal tilbydes den brede befolkning i et vaccinationsprogram
@PoulNissen @ProfPHansen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh Tallene er små, og kalder på mere data, som vi vil få fordi mange andre lande fortsætter vaccination. Men indtil vi har det, bør vi ikke undervurdere forekomsten af en alvorlig bivirkning. Specielt ikke når vi har bedre alternativer
@PoulNissen @ProfPHansen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh De nordiske registre er ret gode og anerkendte. Jeg vil heller overvurdere forekomsten af en bivirkning, fremfor at undervurdere den. Når der kommer mere data frem, kender vi det mere præcist
@ProfPHansen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh 2/2 Hvis det drejer sig om 2 uger, synes jeg ikke det opvejer en risiko for en alvorlig bivirkning på 1/40.000. Specielt ikke nu vi har vaccineret de største risikogrupper. Herudover har det vist sig at producenter af de andre vacciner har kunnet øge produktionen
@ProfPHansen @KenneyPedersen @stinuslindgreen @Leif_VP @AlexVanopslagh Astazenecas vaccine er klart dårligere end de andre, både hvad angår effekt og bivirkninger. Den eneste grund til at tilbyde et dårligere lægemiddel, er fordi tilgængeligheden af vacciner ikke er optimal 1/2
Fint at undersøge muligheden for at give AstraZenecas vaccine udenfor vaccinationsprogrammet. Men det er noget vrøvl at p-piller er "farligere" end vaccinen, som @AlexVanopslagh siger. DVT er ikke det samme som VITT
nyheder.tv2.dk/samfund/2021-0… #covid19dk