@jakobschroeder I forhold til J&J vaccinen hvor der her tales om en bivirkning i størrelsesordenen 1/1 million er det naturligvis anderledes end 1/40.000 som der tales om for AZ-vaccinen. Vi må afvente en konkret vurdering fra SST ift. hvad det betyder for det danske vaccinationsprogram
@EsbenRasmussen Jeg mener andre lande også har skiftet vacciner og at dette studeres
@jakobschroeder Der findes selvfølgelig andre vacciner der også er givet til millioner og her finder man sjældne bivirkninger (naturligvis). Det afgørende her er på den ene side at vi har bedre alternativer og på den anden side at det måske er i størrelsesordenen 1/40.000 og ikke fx. 1/1 mio
@LasseTKrogsbll Også mig – i det mindste må de kunne forlange nogle kriterier fra myndighederne hvis de skal stå for opgaven. Der er stadig mange ubesvarede spørgsmål vedr. frivillig AZ-vaccination
@EsbenRasmussen Jeg tror ikke der er nogen grund til at frygte nogen risiko ved at få forskellige vacciner, dette er der erfaring med i forvejen. Spørgsmålet er snarere om man kan nøjes med 1 stik eller skal vaccineres forfra
@LasseTKrogsbll Jo, det var én mulighed, men de lægger op til en individuel vurdering ved læge, hvilket ikke passer så godt med det setup. Det havde været lettere hvis vi vidste mere om risikofaktorer for VITT
EMA konkluderer at der er en mulig sammenhæng mellem J&J vaccinen og blodpropper, ligesom vi så ved AZ-vaccinen. Der er set 8 tilfælde i USA, heraf 1 dødsfald ud af ca. 7 millioner vaccinationer. Alle tilfælde blev set inden for 3 uger efter vaccinationen
#covid19dk #dksund twitter.com/EMA_News/statu…
@ProfPHansen Ja men hvis der skal vurderes de ikke-sundhedsfaglige ting er det ikke læger man skal give opgaven. Det må politikerne afgøre og så selv tage ansvaret
@florianlaws @medicamentarii Jo men det skal netop holdes op mod bl.a. risikoen for en alvorlig bivirkning, og her er vurderingen forholdsvis klar, fordi som du nævner er sandsynligheden er lille
Sverige fjerner nu AstraZeneca vaccinen fra vaccinationsprogrammet for alle under 65 år
#covid19dk #dksund #sundpol https://t.co/GMNWv8x2SH