De her tweets udstiller manglende kendskab til produktionssetup.
Ja, det er samme aktive indholdsstof, men som produkt er wegovy og ozempic ikke ens 1:1 og har derfor hver deres supply setup.
Jeg er ked af at sige det, men @sydfyn tweet udviser ignorance.
Man bruger som udgangspunkt ikke insulin til type 2 diabetikere så længe det kan undgås.
Ozempic indeholder en GLP-1 analog, som udøver nogle helt andre virkninger end insulin.
En type 1 diabetiker kan fx ikke erstatte insulin med ozempic.
Jeg antager at insulin stadig (kan) bruges, så jeg vil antage at Ozempic er blevet mere populært blandt diabetikere, grundet de andre positive effekter semaglutid (foreløbigt) har.
Der er jo en årsag til at tilskudsrådet kigger ind i at fjerne det generelle tilskud til GLP-1 midlerne – og det skyldes jo nok at det bruges til nogle der jf vejledningen ikke umiddelbart er berettiget til det.
Faktisk har Ozempic og muligheden for vægttab, vist fået diagnosticeret en del flere diabetikere på det sidste…
Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er årsagen, men antallet af type 2 diabetikere er nogenlunde konstant (ikke voldsomt stigende), så hvis balancen har rykket sig i udtalt grad kan man kun spekulere i hvad der kan have skubbet til balancen.
Det vil betyde, at enten er efterspørgslen for Ozempic til diabetikere undervurderet – hvad blev der af insulin? – eller også udstedes Ozempic til andre end diabetikere.
Anyways, der er tydeligvis en ubalance. Jeg vil bare gerne vide hvad den ubalance skyldes.
Det tror jeg sådan set også de gør.
Det har højt fokus internt i NN fordi man er bevidst om at diabetikere har et større behov (næsten livsvigtigt, bevares man kan skifte medicin i nødsituation) for deres medicin end folk der skal bruge det til vægttab.
Nej det tror jeg heller ikke