De her produkter er prissat ens netop af den årsag at NN ikke har til hensigt at favorisere den ene patientgruppe fremfor den anden, men de kan jo ikke forhindre hvis demand overstiger forecast – en batch kan have en gennemløbstid på 60-180 dage fra produktionsdato, alt efter om der er problemer undervejs – og det her er eksklusiv hvad grossister efterfølgende bruger af tid på at levere produktet til udleveringsstederne.
Sandt. Jeg tror dog ikke man kan skrue på fordelingen Wegovy/Ozempic med så kort reaktionstid som nogen tror.
Enig, men samtidig vil Novo nok gerne erobre markedsandele hurtigt på et marked hvor der kommer en del konkurrence de næste år. Det taler for at sikre levering af Wegovy
Derudover tager det relativt lang tid at rette op på en supply situation der er kørt i underskud.
Den her tråd viser hvor lidt forståelse folk har for kompleksiteten i produktion af lægemidler.
De fleste tror sikkert at produkt produceret i går kan sendes ud til patienterne I morgen
Det er umiddelbart prissat til det samme, så det er ikke klart det er profitmaksimering der driver manglen.
Nej det er ingen overraskelse at Novo Nordisk gerne vil tjene penge, det er faktisk helt forventeligt. Jeg er nok ikke helt enig i at det betyder der ikke skal være patenter, fordi det er også vigtig ift udvikling af ny medicin. Men regulering og åbenhed er vigtigt
Ah, der ryger vi nok ind i min personlige kæphest om at der ikke bør være patent på lægemidler.
For selv om det måtte være usympatisk, bør man ikke være overrasket over, at Novo prøver at profitmaksimere deres produktion og valg af lægemiddel.
Jeg ved ikke om Ozempic også udskrives til vægttab, det har jeg ikke set dokumentation for. I såkaldt er det offlabel og uden tilskud, så det bliver ikke billigere for patienterne (prisen er vist den samme per mg aktivt stof)
Jeg tror at pointen er at når der så er mangel på Ozempic men ikke Wegovy (hvor Novo vist udvider til nye markeder) kunne Novo Nordisk prioritere produktionen af Ozempic i stedet, så det sikres. Det er mere kompliceret end som så med produktion, men tænker det er pointen
… plus, man kan ikke bare øge produktionen fra den ene dag (eller måned) til den anden. At det så bør undersøges om dosisstr. og produkter skal prioriteres anderledes, til fordel for diabetikere, kan vel diskuteres