Jeg er chokeret – grønlandsk politiker Pele Broberg kalder truslen mod Grønland for mediehysteri og beskylder Danmark for at ville splitte NATO. Lever han på månen?
https://tv2.dk/reel/2026-01-10-steinmetz-afkraever-klart-svar-fra-groenlandsk-politiker-6387529657112 #dkpol
Nogle grønlandske politikere udnytter nu situationen, fordi de tror der findes en 3. vej hvor Grønland bliver selvstændigt og USA så bare siger det er fint. Det kommer ikke til at ske, og hvis grønlænderne ikke ønsker at blive overtaget af USA, så er eneste valg nu at stå 100% sammen med DK #dkpol
Er med på at det er en god ting at Venezuela har mistet deres diktator, men det er godt nok ulækkert at USA tvinger landet til kun at købe amerikanske varer og til kun at sælge olie til lande som USA har godkendt
https://nyheder.tv2.dk/live/udland/2025-10-23-usa-afsaetter-venezuelas-leder/venezuela-vil-bruge-overskud-fra-oliesalg-paa-amerikanske-varer-siger-trump?entry=a60f2ea4-5214-46bb-b764-cf3920cb87ed #dkpol
Selvfølgelig vil NATO blive svagere uden USA, men det vil stadig være en stærk forsvarsalliance, og det vil svække USA betydeligt at træde ud af NATO. Hvem vil efterfølgende samarbejde med dem igen? #dkpol
Trump nævner nu at Grønland og Danmark kan komme til at skulle vælge mellem Grønland og NATO. Hvis han kommer med det valg, så er tilliden til at USA vil overholde NATO forpligtelser helt i bund, og så er NATO død. Derfor må vi vælge Grønland og bygge en forsvarsalliance uden USA #dkpol
<p><a href="https://apha.dk/author/andreas/" rel="ugc">@andreas</a> Jeg er lige landet efter et skift fra Google og Microsoft til <a href="https://expressional.social/tags/Proton" rel="nofollow ugc">#Proton</a>. Mit fokus er kalender, e-mail og lagerplads i skyen. Rejsen har været voldsom, og der har været et par "Nej, nej nej"-er på vejen, for jeg havde besluttet, at jeg ville finde mig i bøvl og manglende features et ret langt stykke hen af vejen. Nu skal vi jo lægge vores gryn i europæisk software-udvikling og ikke længere give den som annoncefodder for tech-giganterne!</p>
If US annex Greenland against the will of Denmark and Greenland, it will mean the end of NATO. NATO will be replaced by a new defense union for real allies
#StandWithGreenland
Nogle foreslår Trump kan finde på at stille overtagelsen af Grønland som betingelse for fortsat USA støtte til Ukraine. Det ville være meget bizart at acceptere et forslag, hvor kampen for et lands ret til at beholde eget territorium, til gengæld for at et andet land skal afgive territorium #dkpol
Ja, vi skal i højere grad investere i europæiske løsninger, ikke amerikanske