Andreas Andersen

  • Newest posts

    Andreas Andersen23. juli 2025 · 13:47

    Det skal jeg i hvert fald tjekke ud. Og enig med Simplelogin, overvejer dog stadig i hvilke tilfælde jeg vil bruge det og i hvilke tilfælde jeg vil bruge min egen email. Simplelogin gør også at emailadresserne ser mere amatør-agtige ud, og så har jeg også mulighed for at bruge mine egne domæner til at skabe en unik emailadresse.

    0
    IT-hval 🐳23. juli 2025 · 13:27

    <p><a href="https://apha.dk/author/andreas/&quot; rel="ugc">@andreas</a> Det er, fordi Visionary egentlig kun er for "early supporters", men de lancerede abonnementmodellen igen som en del af deres udgivelse af Proton Wallet som en kampagne. Hvor længe muligheden forbliver der vides ikke. </p><p>Forresten vil jeg anbefale at bruge Simplelogin, hvis du gerne vil minimere spam (som også er en del af Proton). :)</p>

    1
    Andreas Andersen23. juli 2025 · 12:57

    Tak for tippet, kunne godt være en mulighed. Må jeg lige undersøge nærmere. Gad vide hvorfor denne opgradering er skjult i Proton Wallet?

    1

    Proton lancerer nu også deres egen AI chat Lumo. Alt er end-to-end krypteret, intet logges og data er opbevaret i Europa som andre tjenester fra Proton. Men mon den kan klare sig imod ChatGPT, Grok, CoPilot og Gemini?
    lumo.proton.me/

    0

    Jeg har for nyligt købt Proton til hele familien (Proton Family), og her er mine foreløbige erfaringer:

    • Proton Mail: Fungerer fint. Mails er krypterede og jeg opleverer færre spammails end tidligere. Import af mails fra andre tjenester fungerede upåklagelig.
    • Proton Calendar: Skiftede fra Google Calendar. Lidt langsomt, men det fungerer fint at dele kalendre med familien. Mangler dog en TODO/Task app i kalenderen.
    • Proton Drive: Fungerer fint, men ærgerligt med 3 TB grænsen hvor man ikke uden videre kan tilkøbe ekstra plads. Dette vil kræve at man skifter til Business-pakken som gør det væsentlig dyrere. Foto-delen kan godt bruge en opdatering, og jeg har endnu ikke flyttet mine fotos til Proton. Proton Docs fungerer heller ikke optimalt endnu, og er overhovedet ikke et alternativ til fx. Google Docs eller Word Online iht. Google Drive og OneDrive. Mangler også muligheden for private/ekstra beskyttede mapper, som OneDrive tilbyder, hvor der skal logges specifikt ind hver gang man tilgår mappen.
    • Proton Pass: Skiftede fra 1Password, og hvis jeg skal være helt ærlig er 1Password lidt bedre. Men det fungerer i det store hele fint. Mangler bedre understøttelse af autofill til kreditkort. Supergodt med alias-oprettelse direkte i app’en.
    • Proton VPN: Fungerer fint, og jeg bruger nu VPN på alle mine enheder. Har dog problemer med nogle af mine streamingtjenester, fx. Netflix der nu tror jeg befinder mig på forskellige steder.

    Proton har stadig nogle områder hvor der kunne forbedres, men det fungerer ellers super fint. Og det bedste er at der er fokus på privatlivet og data er opbevaret i Europa. Med Proton har jeg derfor fået en mere balanceret fordeling af de digitale tjenester jeg har, så ikke alt ligger i USA.

    Andreas Andersen23. juli 2025 · 9:32

    Ja pilen peger i hvert fald tilbage på Sund og Bælts egne procedurer

    0

    Sund og Bælts nødprocedure indebar ikke at de måtte åbne bommene og de gik heller ikke på offline betaling, da bilister holdt i timevis ved Storebælt og ikke kunne betale for at komme over. Det lyder som en fejl i nødproceduren ved Sund og Bælt
    nyheder.tv2.dk/live/samfund/20

    2

    Dine data er ikke beskyttet mod at blive udleveret til USA, selvom de er opbevaret på europæiske servere. Vi må have flere alternativer til de amerikanske tech-produkter, så europæiske data kan opbevares i EU
    ppc.land/microsoft-cant-protec

    0